ZERO emissie
Note: De lokale luchtkwaliteit verbetert wel enorm!
Bron: AdMER systeem, Datum: 18-1-2025, Auteur: W.J.J van der Hilst
Wat betekend eigenlijk actueel zero emissie,… je zou zeggen dat weet toch iedereen, ik heb een 10-tal boeken gelezen en meer als 200 + artikelen gelezen, allemaal in relatie tot de Energietransitie- Energie & Klimaat-Emissiereductie en E-Mobiliteit versus Diesel-Mobiliteit.
Artikelen, afkomstig uit de Wetenschap| De politiek |Transport & Logistiek | Banken sector | Automotive branche | Energie & Klimaat | Industrie| Milieu activisten.
Buiten de wetenschap, wordt de term zero emissie ongelofelijk vaak fout, volstrekt niet waar, misleidend en meestal gebruikt vanuit,… een commercieel of politiek belang.
Ik heb een duimdik sector rapport gelezen thema: Transport & Logistiek daar wordt de term zero emissie 70-tig+ keer gebruikt, met 1 vermelding
( alleen bij aanbod van groene stroom).
P.S : Wat het gevaarlijke daar aan is, is dat zo`n rapport eigenlijk onafhankelijk & zuiver zou moeten zijn en nadrukkelijk elke keer de term zero emissie direct laten volgen met
( mits geladen met 100% groene stroom)
Zo “capabel ” geschreven dat je denkt zero emissie mobiliteit is het juiste pad naar de toekomst,….. dit moeten we doen !
Ook een promotie voor Diesel + Adblue door VDA ( Verband Deutsche Automobielindustrie) doet bijna zero emissie geloven terwijl het alleen NOx ( stikstof) reduceert en geen CO2, CO, HC, zwavel en fijnstof.
Zero emissie betekend 1 :
Geen uitstoot van schadelijke gassen & stoffen.
De belangrijkste zijn CO2 en Methaan ( broeikasgassen) en NOx ( stikstof) maar ook CO,HC en fijnstof.
Zero emissie betekend 2 :
Dat uitsluitend groene stroom gebruikt wordt met opwekking uit: Zon | Wind | Water | Atoomenergie.
Dat is o.a.in Nederland actueel helaas niet het geval.
Terwijl ik dit schrijf week 4- 2025 hebben wij al 4 dagen zoals de Duitsers dat treffend uitspreken Dunkelflauwte ( geen zon, geen wind ).
D.w.z. dat alle zo genoemde zero emissie mobiliteit, E-Bike| E- Scooter E-Auto | E-Trucks | E-Boat dan gewoon helaas 100% fossiele mobiliteit is en als er geen dunkelflauwte is, is dat +/- minimaal nog zeker 70% fossiele mobiliteit !
De laadenergie komt dan voor bijna 100% uit energiecentrales uit de hele EU.
80 % hiervan is steenkool- olie- aardgas gestookt.
Voor Frankrijk ( door hun 57 actieve kerncentrales ) gelden andere percentages.
M.a.w met de geslagen piketpalen 2030, 2035 en 2050 voor de EU/NL toekomst.
Doel 1 : Inzetten op Atoomenergie, Waterstof/Methanol en Netcapaciteit uitbreiding.
Doel 2: Stoppen met subsidie & promotie van de E-Mobiliteit > 50 KW.
Doel 3 : Besparing van fossiele brandstoffen dat kan direct en met nul- tot- lage kosten !
Doel 4 : Afschaffing EU-besluit 2035 geen ICE motoren auto`s meer *** ( niet haalbaar)
En wel om om twee redenen: Grondstoffen & Netcongestie !
***
– Het thema grondstoffen: Lithium, Kobalt, Nikkel en Koper voor de door Brussel gewenste 200 miljoen E-Auto`s.
Waar komen die vandaan wat kost dit en hoe snel zijn die beschikbaar ?
– Hoeveel mijnbouw is hiervoor nodig met welke milieu impact ?
– Voor en na gebruik van de batterijen ( levensduur 7-10 jaar) zullen een enorme
milieu impact en energiegebruik hebben !
– NOTE:
Mijn dieselauto-motor met 425.000 Km – 19 jaar oud is nog nooit vervangen !
– Het elektriciteit netwerk moet 2-3 keer verzwaard worden en gelijke pas houden met het toenemende aantal E-voertuigen.