Waterstof in de Mobiliteit

Schoon, maar Duur !

Waterstof is een schone energiedrager dat is GOED !,…. geen misverstand daarover !

Waterstof moet je inzetten in de industrie, verwarming en om Methanol (e-fuel) vloeibare brandstof van te maken daar zijn efficiency, kosten, infrastructuur, haalbaarheid veel beter !
Bovendien wordt er dan veel meer tempo gemaakt in de energietransitie en kan klimaat neutrale mobiliteit voor 2050 in Nederland een feit worden.

Bovendien zou bij beschikbaarheid van e-methanol als brandstof en toepassing van het AdMER.systeem de complexe logistieke uitdagingen waar het TNO-artikel over bericht structureel en duurzaam opgelost kunnen worden ( zie TNO-artikel Logistiek).

Europese landen zijn sinds 13 april 2024 verplicht de infrastructuur en vervoer voor alternatieve brandstoffen te stimuleren.
Luidt de subsidieregeling van het RVO (regeling SWIM) .( Totaal budget Euro 40.000.000 )
NOTE :
Die alternatieve brandstof zou in mijn optiek  i.p.v Waterstof, Methanol (e-fuel) voor de
mobiliteit moeten zijn ! (Zie TNO-publicaties e-fuels in de Transport & Logistiek)
NOTE:
Dan maak je ook nog eens een dubbelslag, namelijk E-methanol, (E- Diesel)  maak je met Waterstof, water en CO2.
Zie link : Methanol productie
Zie Link: Methanol Economie
Zie Link: e-Methanol is een No regret keuze

En nog met de toevoeging op de aangeboden SWIM- regeling ( luidt: RVO)
Deze subsidieregeling maakt onderdeel uit van de tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit.
NOTE:
In Nederland bestaat helaas nog geen zero emissie mobiliteit ( dat is dan uitsluitend en alleen lokale zero emissie)
Simpelweg omdat er geen 24/7 capaciteit is om 100% groene waterstof aan te bieden en netcongestie een toenemend probleem is.
Zie link over zero-emissie:
(de lokale luchtkwaliteit bij het voertuig verbetert wel enorm ! )

Waarom is dit geen goed idee:
Waterstof produceren kent een efficiency van 50%, ( elektrolyse of uit aardgas).
Een brandstofcel ( omzetting van waterstof naar elektriciteit)  kent ook nog eens een efficiency van 50 % ; dat is 0,5 x 0,5 is totaal factor 0,25.
Waterstof aan de pomp op druk houden (300/700/1000 Bar) kost ook nog eens 3% energie.
Daarbij komt de totale efficiency ( Well to Wheel) op 22% van de toegevoerde energie.
Dat is gezien de hoge kosten een lage efficiency ( in de hele keten )  en er wordt niet significant CO2- uitstoot vermindert, zolang de stroom uit fossiele centrales komt !

Ten slotte :
40 Miljoen Euro ter beschikking stellen voor Waterstoftankstations en Waterstofvoertuigen en er later achter komen dat de brandstofkeuze en bijbehorende infrastructuur niet goed was ?

Bron: AdMER systeem
Datum: 25-1-2025
Auteur: W.J.J van der Hilst