Selecteer een pagina

Energieadditie & Economie

Nog nooit eerder in de geschiedenis heeft de ene energiebron de andere vervangen.

Bij het toevoegen van nieuwe energiebronnen bleven de bestaande altijd doorgroeien, omdat het totale energieverbruik sneller bleef toenemen dan de nieuw toegevoegde bronnen.

Dat patroon zet zich vandaag en in de komende decennia onverminderd door.

Het totale mondiale energieverbruik blijft sneller groeien dan alle niet-fossiele bronnen bij elkaar, met name vanwege de explosieve bevolkingsgroei.

Kolen, olie en gas blijven daardoor ook toenemen.
Er vindt geen vervanging van energiebronnen plaats, alleen toevoeging !

De keuze én beleid voor wat betreft de Mobiliteit in de transitie naar de energiedragers Batterijen & Waterstof verandert daar helemaal niets aan, die vaststelling stemt niet tot vreugde maar is wel realiteit !  Art: Maarten van Andel

Voor de volledigheid:
Onder Rutte 3 & 4 is koers gezet naar ” zero- emissie ” natuurlijk is dat alléén zo indien de energiedragers uit 100% hernieuwbare energie,… zon en wind komen !!!

P.S: CO2 -Neutraal was ook Oké geweest, sneller realiseerbaar ( direct CO2 | NOx en fijnstof reductie) en besparingen van miljarden.

Bronnen: Our World in Data.

De Economie

Die oplossingen (BEV & FCEV) daar hoort dan natuurlijk bij  (voor alle landen)
Tijdpad, infrastuctuur, miljarden aan kosten, beschikbaarheid grondstoffen, milieu-effecten en last but not least klanten die geld hebben om een E-truck of Waterstof-truck te kopen.
Economisch gezond zonder subsidies, …dan heb je een businesscase !

Een waterstoftruck kost grofweg Euro 700.000, een Elektrische truck Euro 250.000
Een Dieseltruck is er vanaf Euro 100.000.
Transport en logistiek is een hoog concurrende markt, daar wordt met een scherpe pen gerekend, hoe krijg je in dat speelveld een busnisscase rond […………]
Batterijen en Waterstof in de sector Transport & Logistiek  […………..]

Note/suggestie: Het RVO heeft 40.000.000 tijdelijk opengesteld (SWIM-regeling) hoe snel die regeling op is,… zou een goede graadmeter zijn voor de animo !
Een gedegen marktonderzoek zou in dezen véél goedkoper zijn.

Bezint eer gij begint !
Is daar een véél schonere e-fuel-Dieseltruck geen alternatief  ?

Onderstaand een alternatief (met een véél grotere efficiëntie)

CO2- recyclen| e-fuels voor Mobiliteit | restwarmte voor Warmtenetten | zuurstof voor de Chemie.

Note: Uitstoot e-fuels is minus:  NOx ( 60%) | SOx ( 99%) | fijnstof ( 95%) !
Note: Hierin kan Nederland gidsland worden ( alle NL-expertise is aanwezig)
Note: Geeft meer tijd om het Netcongestie probleem op te lossen !